Δευτέρα 3 Μαΐου 2010

Η Αριστερά στα χρόνια της επιτήρησης...


Ανήκω στον χώρο της Αριστεράς, ως ανένταχτος πλέον. Στηρίζω με τη ψήφο μου κάποιο αριστερό κόμμα βέβαια, αλλά νιώθω πλέον σημαντικότερη την αυτονομία της πολιτικής μου σκέψης. Παρόλα αυτά, παρακολουθώ με ενδιαφέρον τα τεκταινόμενα σε ολόκληρο το χώρο της Αριστεράς, ελληνικό και διεθνή. Και είμαι ένας από τους πολλούς αριστερούς, που η παραδοσιακή και κατεστημένη έκφραση της Αριστεράς, κόμματα και συνδικαλιστικές παρατάξεις, τους έχει απογοητεύσει...
Τα τελευταία χρόνια ζούμε σε μια πρωτοφανή κρίση του καπιταλιστικού συστήματος. Συν τοις άλλοις, η κατάσταση είναι ιδιαίτερα επιβαρυμένη στην χώρα μας, με τη πολιτική και οικονομική διαφθορά να έχει "γονατίσει" το Κράτος και τη κοινωνία. Το σκηνικό συμπληρώνεται με τη, προ ολίγων ημερών, προσφυγή της χώρας μας στο τριπλό μηχανισμό στήριξης και τα άγρια και αντιλαϊκά μέτρα που τη συνοδεύουν. Η λογική λέει πως, σε τέτοιες περιόδους καπιταλιστικής κρίσης και άγριας επέλασης του Κεφαλαίου απέναντι στον κόσμο της εργασίας και τα λαϊκά στρώματα, η Αριστερά θα έπρεπε να βλέπει μια αύξηση της επιρροής της στη κοινωνία. Γιατί όμως συμβαίνει το ακριβώς αντίθετο;
Ένας λόγος είναι η γενική επιφυλακτικότητα του κόσμου απέναντι σε αυτό που ονομάζουμε "Αριστερά", μετά τη κατάρρευση των καθεστώτων του υπαρκτού σοσιαλισμού και την αποκάλυψη της αληθινής τους φύσης. Μπορεί τα καθεστώτα αυτά κάθε άλλο παρά αριστερά και σοσιαλιστικά να ήταν, αποτελώντας στην ουσία κομματικές χούντες και παράλληλα μια βάναυση μορφή κρατικού καπιταλισμού, στα μάτια όμως μιας μεγάλης μερίδας του απλού κόσμου, η σύγχρονη Αριστερά εξακολουθεί, με τον ένα ή άλλο τρόπο, να ταυτίζεται ιδεολογικά και πολιτικά μαζί τους.
Ένας άλλος λόγος είναι, βέβαια, η πολυδιάσπαση της Αριστεράς. Ενώ η επίθεση της κεφαλαιοκρατίας και του αστικού Κράτους, απέναντι στα λαϊκά στρώματα και τη κοινωνία, γίνεται ολοένα και πιο άγρια, ενώ ο κοινός "εχθρός" γίνεται όλο και πιο βάναυσος και ισχυρός, η Αριστερά συνεχίζει να επιδίδεται σε ένα πρωτοφανή εμφύλιο, που την αποδυναμώνει, αλλά και αποτρέπει τον πολύ κόσμο από το να την εμπιστευτεί...
Μεγάλη επί της ουσίας ευθύνη, για την ανωτέρω κατάσταση, φέρουν  τα κόμματα της Αριστεράς, με το ιδεολογικό και πολιτικό αδιέξοδο στο οποίο έχουν περιέλθει. Το Κ.Κ.Ε. παραμένει σταλινικό ως το κόκκαλο, χωρίς ίχνος εσωκομματικής δημοκρατίας, συνεχίζει να μην εμπιστεύεται ότι δε μπορεί να ελέγξει και έχει θέσει εαυτό σε μια κατάσταση άτυπου απομονωτισμού από τη κοινωνία και της διεργασίες της. Ο ΣΥ.ΡΙ.ΖΑ. έχει ως θετικά ότι αποτελεί ενωτικό, κι όχι διασπαστικό, εγχείρημα της Αριστεράς, με λιγότερες από το Κ.Κ.Ε αγκυλώσεις, αυτή όμως τη "πολυφωνία" δεν έχει μπορέσει να τη διαχειριστεί. Σε πάρα πολλές περιπτώσεις, οι απόψεις του είναι θολές, καθώς οι φωνές που ακούγονται από μέσα του είναι ποικίλες και αντιφατικές. Στα πλαίσιά του επικρατεί ένας άτυπος εμφύλιος, ανάμεσα στις συνιστώσες και τα ρεύματά του, που τον οδηγεί σε μια συνεχή εσωστρέφεια, ενώ η κοινωνία, από την άλλη, έχει ανάγκη να εξεταστούν τα δικά της ζητήματα. Η εξωκοινοβουλευτική Αριστερά, πολύ απλά, δεν έχει τη δύναμη να αλλάξει τα πράγματα. Είναι μικρή σε όγκο, κατακερματισμένη κι αποκλεισμένη από τη κρατική χρηματοδότηση και τη προβολή από τα Μ.Μ.Ε.
Η θεσμική Αριστερά έχει απογοητεύσει. Η κοινωνία πλέον βρίσκεται πολύ πιο μπροστά από τα αριστερά κόμματα, τα οποία πασχίζουν για να συμβαδίσουν με τις εξελίξεις της. Και η κρίση, αντί να οδηγεί τον κόσμο προς τα αριστερά, τον οδηγεί σε όλο και πιο δεξιόστροφες και συντηρητικές επιλογές.

Παρασκευή 30 Απριλίου 2010

Ποπ και ροκ...

"Κάποτε...υπήρχε το λαϊκό, το έντεχνο, το ροκ/κάποτε υπήρξαν όλα αυτά πριν γίνουν ποπ..." λέει το πολύ καλό τραγούδι της Ευσταθίας, και είναι μια μεγάλη αλήθεια. Και να φανταστεί κανείς πως ο στίχος αυτός προέρχεται από ένα ποπ τραγούδι...
Κάποτε υπήρχε το ροκ, η τζαζ, το λαϊκό, το έντεχνο, η κλασσική και ως διακριτό είδος η ποπ. Τώρα το ροκ πέθανε και γεννήθηκε το λεγόμενο "alternative", που απέχει πολύ από τη ροκ αίσθηση και φιλοσοφία. Η επαναστατικότητα και η αμφισβήτηση, αξίες που είναι το DNA του κλασσικού ροκ, χάθηκαν τελείως και αντικαταστάθηκαν από  light μελωδίες και τελείως απολιτίκ και "εύκολο" στίχο. Η τζαζ αντικαταστάθηκε από την "acid jazz", το λεγόμενο "κουλτουρομπίτ", ένα είδος "μπιτακίου" για κουλτουριάρηδες και καλά. Chill out για ψαγμένα τυπάκια... Ακόμα και η κλασσική μουσική έχει μπασταρδευτεί με το ποπ. Τώρα οι τενόροι και οι σοπράνο "ψάχνονται" και με άλλα πράγματα... Μια χαρακτηριστική περίπτωση της νέας τάσης, οι ll Divo. Όσο για το λαϊκό, πρώτα έγινε σκυλάδικο και μετά λαϊκοπόπ. Και για το κατασκεύασμα του ethnic, ας μη μιλήσω καλύτερα...
Η ποπ μου αρέσει. Υπάρχει και σκεπτόμενη, ποιοτική ποπ, που την απολαμβάνω ιδιαίτερα. Στις μέρες μας όμως, ακόμα και η ποπ έχει γίνει....ποπ! Πάνε οι μέρες των Pet Shop Boys και των Depeche Mode. Τώρα καταναλώνουμε light και την ποπ μας...
Όλα έχουν γίνει ποπ...Με "ζαμπόν χωρίς λιπαρά", όπως λέει και σε ένα άλλο τραγουδάκι της η φίλη μου η Ευσταθία...

Η πιο όμορφη θάλασσα...

Η πιο όμορφη θάλασσα...


Η πιό όμορφη θάλασσα είναι αυτή,
που δεν την αρμενίσαμε ακόμα,
το πιό όμορφο παιδί,
δε μεγάλωσε ακόμα...

Τις πιό όμορφες μέρες,
τις πιό όμορφες μέρες μας,
δεν τις ζήσαμε ακόμα...

Και ότι πιό όμορφο,
ότι πιό όμορφο θα' θελα να σου πω,
δε στο είπα ακόμα...



Ναζίμ Χικμέτ

Επίλογος...

Επίλογος

Οι στίχοι αυτοί μπορεί και να είναι οι τελευταίοι
οι τελευταίοι στους τελευταίους που θα γραφτούν

Γιατί οι μελλούμενοι ποιητές δε ζούνε πια
αυτοί που θα μιλούσανε πεθάναν όλοι νέοι

Τα θλιβερά τραγούδια τους γενίκανε πουλιά
σε κάποιον άλλο ουρανό που λάμπει ξένος ήλιος

Γένικαν άγριοι ποταμοί που τρέχουνε στη θάλασσα
και τα νερά τους δεν μπορείς να ξεχωρίσεις

Στα θλιβερά τραγούδια τους φύτρωσε ενας λωτός
να γεννηθούμε στο χυμό του εμείς πιο νέοι



Μανώλης Αναγνωστάκης

Πέμπτη 29 Απριλίου 2010

Θα πεταχτώ λίγο να σώσω τη Γη, κι έρχομαι...

Δε μπορώ καθόλου τους celebrities σαν τη Μαντόνα, τη Τζολί και τον Μπόνο που, ενώ κολυμπάνε στα φράγκα, την έχουνε δει ακτιβιστές και προσπαθούν να σώσουν τον πλανήτη! Είτε υιοθετώντας ντουζίνες παιδιά από την Αφρική και την Ασία, είτε συμμετέχοντας σε οικολογικά πανηγυράκια τύπου Live Aid, είτε επισκεπτόμενοι ως "Πρέσβεις Καλής Θελήσεως" διαφόρων οργανισμών τη Σομαλία και τη Ρουάντα φορώντας, όλο θλίψη και συντριβή, τις μπαντάνες και τα Rayban. Ο κόσμος όμως δεν είναι και τόσο χαζός. Και το κάλπικο πράγμα το καταλαβαίνει. Χαρακτηριστικό είναι το παρακάτω περιστατικό...
Πριν μερικά χρόνια οι U2 ήταν σε συναυλία στη πατρίδα τους, την Ιρλανδία. Η συναυλία κυλούσε κανονικά, ώσπου ο Μπόνο κάνει νόημα στα υπόλοιπα μέλη του συγκροτήματος να σταματήσουν να παίζουν. Επικρατεί απόλυτη ησυχία για μερικά δευτερόλεπτα. Ξαφνικά, ο Μπόνο αρχίζει να χτυπάει ρυθμικά τα χέρια του: κλαπ, κλαπ, κλαπ... Μετά από λίγο, χτυπώντας πάντα τα χέρια του, λέει: "Θέλω να σκεφτείτε ότι, κάθε φορά που χτυπάω τα χέρια μου, ένα παιδί στην Αφρική πεθαίνει.". Και τότε ακούγεται μια δυνατή φωνή, από κάποιον μέσα απ' το κοινό: "Ε τότε σταμάτα να τα χτυπάς, βρε βλάκα!"

Τετάρτη 28 Απριλίου 2010

Wim Wenders: Η Καλαβρία της ανεκτικότητας.

Η νέα ταινία του σπουδαίου Γερμανού σκηνοθέτη Wim Wenders αποτελεί μια μικρή έκπληξη. Στοίχισε μόλις 183.700 ευρώ, κρατάει 32 λεπτά και αποτελεί ένα είδος δραματοποιημένου ντοκιμαντέρ που μας  μεταφέρει στα χωριά της Καλαβρίας, αυτής της φτωχής περιοχής της Νότιας Ιταλίας. Η ταινία ονομάζεται "Il volo", δηλαδή "Η πτήση", και δε μας μιλάει για τη Καλαβρία της Μαφίας, της γνωστής Ντραγκέτα, όπως θα περίμενε κανείς, αλλά για μια άλλη Καλαβρία. Εκείνη της ανεκτικότητας...
Εδώ και πάνω από δέκα χρόνια, στα χωριά της Καλαβρίας λαμβάνει χώρα ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον "πείραμα". Όλα ξεκίνησαν το 1997. Στη κοινότητα του Μπαντολάτο φτάνει ένα πλοιάριο με εξαθλιωμένους Κούρδους πρόσφυγες. Ο δήμαρχος της περιοχής, αντίθετα με ότι θα περιμέναμε από ένα δήμαρχο μιας δυτικοευρωπαϊκής χώρας, τους δέχτηκε, πάλεψε ενάντια στη γραφειοκρατία και την επιφυλακτικότητα των κατοίκων και των πολιτικών πετυχαίνοντας να τους παραχωρηθεί πολιτικό άσυλο, τους έδωσε δουλειές και τους άνοιξε τα άδεια σπίτια της κοινότητας για να μείνουν. Αμέσως άρχισε η αλλαγή. Τα εγκαταλελειμμένα χωριά της περιοχής γέμισαν ξανά ζωή, αναζωογονήθηκε η οικονομία και όλα αυτά είχαν επιπλέον ως αποτέλεσμα οι παλιοί κάτοικοι της Καλαβρέζικης υπαίθρου, που την είχαν από χρόνια εγκαταλείψει κυρίως για τη πλούσια Βόρεια Ιταλία, να αρχίσουν να επιστρέφουν στον τόπο τους. Το τοπίο στο Μπαντολάτο είχε πλέον αλλάξει άρδην προς το καλύτερο. Γρήγορα το πείραμα επεκτάθηκε και σε πολλά άλλα χωριά της Καλαβρίας, με τα ίδια ευεργετικά αποτελέσματα. Αυτό το πείραμα υποδοχής κι ένταξης των προσφύγων στον κοινωνικό και οικονομικό ιστό της περιοχής ονομάστηκε "μόνιμη φιλοξενία".
Σήμερα, σε μια εποχή όπου σε ολόκληρη την Ευρώπη οι νόμοι της μεταναστευτικής πολιτικής είναι ιδιαίτερα εχθρικοί προς τους μετανάστες, και γίνονται ολοένα και σκληρότεροι, η Καλαβρία είναι η μοναδική περιοχή της Ευρώπης όπου η "μόνιμη φιλοξενία" των αιτούντων άσυλο προσφύγων θεσμοθετείται και προστατεύεται και νομικά. Σε μια Ευρώπη όπου η ξενοφοβία και ο ρατσισμός έχουν χτυπήσει "κόκκινο", η Καλαβρία δίνει μαθήματα αλληλεγγύης κι ανεκτικότητας, διδάσκοντάς μας πως όχι μόνο είναι δυνατόν να συνυπάρξεις με τον ξένο αρμονικά, αλλά πως αυτό μπορεί εν τέλει να γίνει κάτι εξαιρετικά επωφελές για όλους.
Η νέα ταινία λοιπόν του Wim Wenders καταγράφει, με ντοκιμαντερίστικη διάθεση, την ιστορία του πειράματος της "μόνιμης φιλοξενίας" στα χωριά της Καλαβρίας. Μια μεγάλη έκπληξη είναι πως η ταινία είναι γυρισμένη σε 3D, κάτι εξαιρετικά ενδιαφέρον αφού η τεχνική αυτή έχει χρησιμοποιηθεί ως τώρα κυρίως σε ταινίες δράσης και καρτούν! Έτσι όμως πιστεύει ο Wenders πως θα απεικονίσει καλύτερα τη Καλαβρία, τους κατοίκους της και το φαινόμενο της "μόνιμης φιλοξενίας", αφηγούμενος ρεαλιστικότερα την ιστορία του...
Η ταινία "Il volo" του Wim Wenders θα βγει σύντομα στις κινηματογραφικές αίθουσες και σίγουρα θα αποτελέσει μια φρέσκια και μια πιο ανθρώπινη ματιά πάνω στο φαινόμενο της μετανάστευσης, λέγοντάς μας πως η ξενοφοβία και ο ρατσισμός δεν είναι ο σωστός τρόπος για να σκύψουμε πάνω του...

Τρίτη 27 Απριλίου 2010

Η καλύτερη διασκευή του "Paranoid" ever!

Βρισκόμαστε στη Γερμανία εν έτει 1970. Το φοβερό και τρομερό ντουέτο των Cindy und Bert κάνει μια εμφάνιση στη Γερμανική τηλεόραση με μια δικιά του διασκευή του "Paranoid" των Black Sabbath. Το αποτέλεσμα είναι τόσο τραγικό που σε ταξιδεύει... Θαυμάστε...